Pokud se řekne název automobilky Volvo, asi jen málo kdo z nás by si vybavil nějaký sporťák od této společnosti. Pokud však zapátráme v historii, několik sportovně laděných modelů nalezneme. Jedním z nich je i Volvo Sport P1900, které momentálně slaví šedesáté narozeniny.

Již na první pohled je jasné, že se jedná o velmi elegantní záležitost, která je na švédské poměry dost nezvyklá. No uznejte sami, už jen absence střechy není pro Švédské podnebí příliš typickou.

2
Toto otevřené Volvo nabízelo svým pasažérům velmi pohodlné svezení. Tedy jen řidiči a jeho spolujezdci, za předními sedadly sice byla dřevěná lavice, ta byla ovšem jen pro nouzové účely a spíše se používala jako prostor pro zavazadla. Na první pohled nejvíce zaujme přední část vozu, s ohromnou mřížkou chladiče vozu, která byla zapuštěna hluboko dovnitř přední masky vozu. Dalším nápadným prvkem jsou hranaté ukazatele směru po stranách. Celkovou ladnost vozu dodávalo protažení do oblé zadní části vozu a tradiční kola s bílými boky.

3
Tento severský malý sporťáček byl na svou dobu poměrně živý. Zdvihový objem činil 1414 centimetrů krychlových a výkon byl 32kW. Později se do automobilu začali montovat dva karburátory, díky čemuž se výkon zvednul na 52 kW a tento lehký vůz si tak mohl po silnici drandit i 150 km/h.

4
Vozům se zpočátku poměrně dařilo a na evropském trhu o něj byl zájem. Později se však začali naplno projevovat konstrukční nedostatky vozu, jako například příliš tuhá karoserie, která začala praskat a výrobní propadák byl na světě. Automobil se ani pořádně nikdy nedostal do sériové výrovy a tak byl tento ztrátový projekt roku 1956 zastaven. I díky tomu se však dnes jedná o obrovskou vzácnost, po které lační mnoho sběratelů automobilových veteránů. Do dnešní doby víme o 50 modelech, což je více jak 70% veškeré výroby.