Ačkoliv jde o pojistný produkt jasně stanovený příslušným zákonem, stále se mezi majiteli vozidel šíří celá řada lží a nepřesností, které mnohdy ústí až v pokuty nebo ještě horší nepříjemnosti. Vyhněte se jim díky našemu článku.

1. Pojištění nepotřebuji, zaplatil jsem příspěvek do garančního fondu

Příspěvek do garančního fondu vybíraný Českou kanceláří pojistitelů je víceméně pouze pokutou za nezaplacení povinného ručení za vozidlo, které není vyřazeno z registru motorových vozidel. Nenahrazuje tedy povinné ručení, které stejně musíte sjednat. Navíc je tento příspěvek mnohonásobně vyšší, než platba za povinné ručení, což si můžete ověřit na pojisteniproauta.cz, kdy minimální pokuta od ČKP je 50 Kč za nepojištěný den (18 250 Kč ročně).

2. V komisním prodeji za vůz nezodpovídám

Naopak, komisní prodej neznamená změnu vlastníka, takže vozidlo musíte mít stále pojištěné. Teprve až s ním odjede nový majitel, můžete pojištění v klidu zrušit. Pokud to uděláte dříve a něco se stane například při předváděcí jízdě, budete za způsobené škody zodpovídat vy. Tato situace je ale velmi komplikovaná a její výklady jsou různé – s největší pravděpodobností by ale spor o zaplacení škody dospěl až k soudu, což za těch pár korun ušetřených na dříve zrušeném povinném ručení rozhodně nestojí.

3. Zničené vozidlo se nemusí vyřazovat z registru

Naopak, i zničené vozidlo z registru vymazat musíte, protože jinak vám ČKP pošle složenku na zaplacení příspěvku do garančního fondu. Neexistenci vozidla lze ČKP dokázat i zpětně, ale to jsou další starosti navíc, kterým je lepší se vyhnout.

4. Levné povinné ručení mě neochrání

Limit pojistného plnění stanovuje zákon a je 35 milionů korun pro škody způsobené na zdraví a majetku. Sebelevnější povinné ručení tuto hranici prolomit nemůže. I nabídky, které získáte přes porovnání pojištění vozidel na internetu, jsou zcela plnohodnotné a řidičům poskytují adekvátní ochranu. Nabídky povinného ručení porovnávejte zde.

5. Každé povinné ručení mě ochrání vždy před placením

Bohužel, ani toto není pravda – povinné ručení opravdu chrání jen do výše sjednaného limitu, která se pohybuje od 35 milionů korun do 150 milionů. Cokoliv nad sjednanou částku musí ze své kapsy zaplatit řidič vozidla, který škodu způsobil. Bohužel, v některých případech se stává, že škody překročí i částku 150 milionů korun. Drtivá většina škoda na našich silnicích se ale pohybuje pohodlně v limitu 35 milionů korun.