Dělat práci, která vás bude bavit a za kterou dostanete adekvátně zaplaceno – to zní skvěle, nebo ne? Otázkou je, zda profese řidiče z povolání mezi vysněná zaměstnání skutečně patří. Vzhledem k tomu, že v České republice stále chybí tisíce řidičů, je odpověď zřejmá. Proto si svůj záměr dobře rozmyslete – a pokud se přeci jen rozhodnete pro kariéru kamioňáka, nechte se zaměstnat v zahraničí.

Nízká mzda a vysoká míra zodpovědnosti

Dopravci jsou zoufalí. K ideálnímu stavu chybí více než patnáct tisíc profesionálních řidičů, což je více než před několika lety, kdy se krize v oboru přepravy zásilek začala propírat napříč médii. Příčina nedostatku schopných zaměstnanců je přitom jasná. Odrazuje je nízká průměrná mzda, která neodpovídá náročné povaze profese. Průměrných 27 tisíc korun je za psychicky a fyzicky náročnou práci málo. Řidiči navíc tráví spoustu času mimo domov, potýkají se se stresem a čelí mnohým rizikům.

Čeští dopravci se snaží situaci řešit po svém. Řady svých zaměstnanců doplňují, jak se jen dá a za volant často usedají i velmi nezkušení šoféři. Zároveň přibývá řidiček a posil ze zahraničí, respektive z východu. Proces však komplikuje pomalý mechanismus vyřizování pracovního povolení.

Zkušení čeští řidiči se naopak snaží prosadit v sousedních státech. Komu nevadí přeprava zásilek do zahraničí, přijde si na výrazně lepší plat. Nadstandardní platové ohodnocení, ubytování zdarma a další benefity jsou bezesporu velkým lákadlem.

Zákazníci mají raději zahraniční dopravce

Tuzemské spediční firmy mnohdy nejsou z důvodu nedostatku řidičů schopny zajistit včasnou a bezproblémovou přepravu zboží. Zákazníci se proto stále častěji obrací na zavedené zahraniční společnosti, jejichž logistika a komplexnost služeb jsou na úplně jiné úrovni. K nejdéle působícím a nejlépe hodnoceným evropským přepravcům patří německá firma Emons, která od roku 2004 působí i v České republice.