Zkuste tipnout, jak je to dlouho, co se objevila na trhu Škoda Octavia ve verzi RS? Bylo to v roce 2000 a o dva roky později přišla verze kombi. Zkompletovala se tak nabídka, která od té doby k modelu Octavia neodmyslitelně patří.

Možná že tehdejší inženýři ani nepočítali s tím, že se verze RS dočká takového úspěchu. Celosvětově se její prodeje dají vyjádřit 13 procenty z celkových prodejů značky Škoda. Pokud se zaměříme jen na Německo či Švýcarsko, dostaneme dokonce podíl 20%. Jen u nás se je každý desátá Octavie ve verzi RS, což je opravdu vysoké číslo, uvědomíme-li si, že Octavia patří k nejoblíbenějšímu modelu vůbec.

První verze automobilu však nebyla tím, na co jsme zvyklí dnes. Nabízena byla pouze s benzínovým agregátem, o naftě jsme si mohli nechat jen zdát. Navíc čtyřválec 1.8 20 V Turbo podával výkon  132 kW v 5500 otáčkách. Byl párován jen s pětistupňovou manuální převodovkou a o automatu jste si mohli nechat jen zdát. Jedná se o zcela identický výkon, jako má současná 1.8 TSI v obyčejné Octavii, která je ovšem párovaná s šestistupňovou manuální převodovkou, popřípadě se sedmistupňovým DSG.

Tou největší zajímavostí však je, pokud porovnáme ceny tehdy a ceny nyní. Základní liftback jste si mohli koupit za 680 tisíc korun, a kombík za 735 tisíc. V porovnání s dnešním ceníkem jsou rozdíly minimální. Octavia RS je k dostání již od 690 tisíc korun a verze kombi od 731 tisíc korun. To znamená, že kombi je dnes dokonce levnější, než před 15 lety. Pokud jste si tehdy vybírali nové RS, mohli jste volit ze čtyř odstínů laku a to černý s perleťovým efektem, stříbrný, červený a žlutý. Připlácelo se pouze za jeden jediný a to stříbrný s diamantovým efektem, a to jen 3300 korun. Základní výbava vozu byla poměrně bohatá. 16“ litá kola i s ocelovou rezervou, boční ochranné lišty, nerezová koncovka výfuku, spoiler na pátých dveřích, odlišné nárazníky, sportovní provedení interiéru, sportovní volant, kovové kryty pedálů, manuální klimatizace, tónovaná skla, 2 airbag a mnoho dalšího.

Dosud nejrychlejší – ale přesto ještě cítíme značné skryté rezervy,“! Tak zněla věta z katalogu vozu, se kterou si naše dnešní povídání o této legendě uzavřeme.