Ještě před několika lety byly startovací tlačítka do vozů luxusním doplňkem, který zdobil pouze sériově vyráběné vozy luxusních značek a sportovní vozy. Integrace startovacích tlačítek je ovšem v plánu u všech vozů a jaký je k tomu důvod? Bezpečnost.

Bezpečnost je jedním z hlavních kritérií, které se u vozu zkoumá. Málokdo to ví, ale právě bezpečnost rozhodne o výsledném tvaru vozů, které nejsou určeny pro sportovní využití. Známá automobilka General Motors začala zkoumat drobné prvky, které se podílí na zbytečné smrti řidičů a přišla na to, že za mnoho nehod mohou klíčky v zapalování.

6

Jen za poslední období vyhaslo kvůli vadnému zapalování, u vozů GM, 13 lidí. Další množství případů evidované není, neboť jde povětšinou o nehody, které nejsou smrtelné.

 

Klíčky způsobí nehody, tlačítko ne

Hlavním důvodem nehod, způsobenými klíčky, je jejich vytažení nebo nechtěné otočení během jízdy. Ačkoliv si to mnoho lidí neuvědomuje, tak po vytažení klíčků ze zapalování se automaticky deaktivují bezpečnostní prvky jako například airbagy. Lidé ve vozidle jsou náhle ohrožení a ve zlomku vteřiny se jim může změnit život. U klíčů je dalším problémem, že zabírají prostor, především u neomalených řidičů, kterým klíčky k zapalování visí na hustém svazku, který jim zaplňuje část prostoru pro nohy.

2012-Honda-Civic-Euro-Version-Starter-Button

Tlačítko má i další výhodu a tou je minimum mechanických částí. Vozy, které se startují klíčkem, tak u nich se startovací mechanismus rychleji opotřebuje, neboť obsahuje více mechanických částí a i tím je nebezpečnější k jakémukoliv selhání.

 

Sériová výroba vozů se startovacím tlačítkem

V současné době lze nalézt již sériově vyráběné vozy, které tlačítko ke startování obsahují. Dříve to byly pouze sportovní vozy, jelikož u nich bylo požadavkem, aby mohl řidič co nejrychleji nastartovat. Dnes už se začínají integrovat i do vozů rodinných. Právě, již zmiňovaný, koncern GM hodlá provést masivní změnu u všech svých vozů.

3

Všechny budoucí generace by již měly obsahovat startovací tlačítko a tím se odlišit od ostatních. Jen těžko říct, jestli to bude pro Euro NCAP jeden z bodů pro udělení větší pasivní bezpečnosti, ovšem nápad je to skvělý a i u řidičů si získal pozitivní ohlasy.

 

Změna svépomocí

Tlačítka ke startován si lze nainstalovat i svépomocí. Jedná se totiž o úpravu, která je standardně povolená a není potřeba ji jakkoliv evidovat v technickém průkaze vozidla. Je třeba ovšem počítat s tím, že veškeré úpravy jsou násilné a tak je pro instalaci tlačítka zapotřebí obvykle vyvrtat poblíž volantu další otvor, případně upravit ten, který je určený pro současné zapalování.

Tlačítka ke startování jsou dostupná i v českých luzích a hájích a to za ceny v řádech stovek korun. Je třeba však myslet na to, že se jedná o dodatečnou úpravu, kterou by měl provádět automechanik. Jestli automobilka GM svůj slib splní, tak to je zatím jen ve hvězdách a ostatní řidiči mohou slibně vyhlížet moment, kdy se i ostatní výrobci vozů inspirují tímto nápadem a začnou vyrábět všechna vozidla se startováním přes startovací tlačítko.