Téměř každý z nás to již někdy zažil a nikdy se nejedná o nic příjemného. Řeč je zde o střetu vozidla s divokou zvěří, která v onen osudný moment přebíhala silnici. Toto riziko je zde celoročně, avšak v zimě se přeci jen o něco zvyšuje. Lze nějak srážce se zvěří předejít? A proč se toto riziko v zimě zvyšuje? I toto jsou otázky, na které se nyní pokusíme nalézt odpověď.

Střet se zvěří tvořil v předloňském roce asi osm procent ze všech nehod u nás, a to se jedná pouze i incidenty, které byly nahlášeny. Každý rok zkrátka pod koly vozů končí několik stovek nejrůznějších druhů zvířat, mezi kterými nechybí ani takové druhy, jako jsou divočáci či laně, u kterých je střet s nimi, mimořádně nebezpečný. Velmi závažné však mohou být i následné efekty, které střet s jakýmkoliv zvířetem vyvolá. Řidič může vůz strhnout do protisměru, či mimo vozovku a zde narazit do překážky.

02_54b78f79d2a0d

Pokud bychom se zde měli bavit o opatřeních, jak se střetu se zvěří vyvarovat, bohužel jich příliš mnoho neexistuje. Pro vás jako řidiče platí to, že pokud uvidíte značku varující o přítomnosti zvěře, měli byste přizpůsobit svou rychlost tomuto faktu a na řízení se maximálně soustředit. Zvěř bychom nikdy neměli oslňovat dálkovými světly a neplašit ji užíváním klaksonu. Doporučena je také jízda blízko krajnice, protože automobil zvíře děsí a ono se neodváží ke skoku do komunikace. Ostatní opatření, jako již zmíněné cedule, ochranné ploty, ekodukty, složení zeleně okolo silnice a další, jsou na samotném zřizovateli silnice.

07_54b78f7b14b1c

Důvodem, proč se v zimě zvyšuje nebezpečí převážně vysoké zvěře u silnice je posypová sůl, kterou tato zvěř olizuje a dále také vyhřátá plocha tmavého asfaltu, která je této zvěři příjemná. Dalším důvodem je také absence potravy pro tuto zvěř, která se ji snaží nelézt právě u komunikací.