Dnešní doba nenahrává pouze zlodějům aut, ale také prodejcům. Ti si mohou s vozy dělat téměř husarské kousky a většinou uniknou jakémukoliv trestu. Podle posledních statistik jezdí v česku po silnicích se sníženým počtem najetých kilometrů skoro polovina vozů .

Nejenom, že snížením počtu kilometrů stoupá cena vozu, vy tak zaplatíte někdy i řádově o několik desetitisíců více, než byste zaplatili za auto před stočením. Hlavní problém se skrývá jinde, v otázce bezpečnosti. Díly jsou koncipované na určitou životnost a po ujetí předepsaných kilometrů je potřeba součástku vyměnit. V lepším případě se vám může zadřít motor v koloně, ale díky neznalosti pravých kilometrů, může nastat i krizová situace způsobená nevyměním dílu v předepsaný servisní interval.

Situace v tuzemských autobazarech se zhoršila se vstupem do Evropské unie, kdy došlo k legislativním změnám a také ke zrušení věkového omezení pro dovoz ojetých vozů ze zahraničí.

Bojíte se, že koupíte vůz s upraveným počtem najetých kilometrů?

V dnešní době se již bát nemusíte. Časy se mění a přibývají způsoby, jak se proti nepoctivým prodejcům bránit. Sdružení SOVA (Sdružení na ochranu vlastníků automobilů) bylo založeno již před více než 10 lety a každým rokem pomáhá novým majitelům, kteří se stanou obětí. Sdružení vzniklo z iniciativy lidí, kteří se sami stali podvedenými. A právě jejich negativní zkušenosti vedli k založení tohoto sdružení.

Tři snadné kroky, jak odhalit manipulaci s počtem najetých kilometrů

Sdružení SOVA (www.sdruzeni-sova.cz) vydalo tři jednoduché rady, které byste měli dodržovat při nákupu ojetiny. Pokud se budete těmito doporučeními řídit, snížíte riziko nákupu vozu se stočenými kilometry na minimum.

1. Ověřte si historii v databázi CEBIA

První krok by měl směřovat na stránky www.zkontrolujsiauto.cz, kde si můžete ověřit vůz podle kódu VIN v databázi společnosti Cebia. Kilometrový nájezd by měl v celé historii narůstat lineárně. Vůz, jehož majitel s vozem najel každý rok 50 tisíc kilometrů a poslední dva roky pouze 10 tisíc kilometrů, je podezřelý. Věnujte proto pozornost výkyvům ročních nájezdů během celé historie vozu.

2. Stáhněte si příručku, která vás provede ověřením skutečného nájezdu

Druhým krokem je prostudování příručky, jenž vytvořilo sdružení SOVA, díky své dlouhé historii a zkušenostem. Poradí vám, jak odhalit lépe zamaskované opotřebení. Reálný nájezd, totiž lze odhalit mimo jiné také podle opotřebování interiéru. Věnujte proto pozornost stavu zejména řadící páky, volantu, sedaček. Průvodce, který je napsán jazykem pro běžné uživatele, naleznete zde: www.sdruzeni-sova.cz/prirucka.pdf.

3. Vybírejte ojetý vůz u ověřeného prodejce

Poslední třetí rada spočívá v nákupu ojetiny od renomovaného bazaru, který má vozy ve svém vlastnictví a nabízí možnost vrácení vozu v případě odhalení stočených kilometrů. Vy tak budete mít jistotu, že o své peníze nepřijdete, pokud na upravený stav kilometrů přijdete až s odstupem času.

Nákup ojetého vozu může být během na dlouhou trať, pokud si však ověříte všechny potřebné údaje, tak můžete mít klidné spaní a radovat se z nového plechového člena domácnosti. Podvodů s ojetými vozy je mnohem více, několik bazarů je též zapojeno do podvodů s DPH při dovozu ojetiny, více informací najdete na stránkách sdružení SOVA – www.sdruzeni-sova.cz/clanek/podvody-s-dph-pri-dovozu-ojetiny-246.