Termín hromadného přezouvání aut z letních gum na zimní se blíží. Abychom v pneuservisu nebyli nepříjemně překvapeni, měli bychom si ověřit, že dezén pneumatik, které chceme na auto dát, odpovídá předpisům.

Důležité milimetry


S každým chybějícím milimetrem vzorku pnematiky se snižuje bezpečnost naší jízdy. Pokud máme na svém voze sjeté pneumatiky, vystavujeme se pokutě a především ohrožujeme sebe i své okolí, zvláště v zimě. U nových pneumatik bývá hloubka vzorku kolem 7 – 8 mm, u těch zimních dokonce až 9 – 10 mm. Používáním se hloubka vzorku snižuje, proto je zákonem stanovena minimální hloubka dezénu. Ta je u nás 1,6 mm pro letní a 4 mm pro zimní, v případě celoročních pneumatik je pak hlavní ukazatel roční období. Zimní gumy mají vzorek vyšší, aby fungovaly tak, jak mají i na sněhu nebo sněhové břečce. S pneumatikami, které mají vzorek sjetý úplně, je jízda vysloveně nebezpečným hazardem. Hladké pneumatiky nestíhají odvádět vodu, mají jiné jízdní vlastnosti a na silnici kloužou. Také špatně reagují na brzdění, což při řízení působí problémy a zvyšuje riziko aquaplaningu a neovladatelnosti vozidla. Použité pneumatiky je tak nutné kontrolovat a hloubku vzorku pravidelně měřit, minimálně dvakrát do roka při přezouvání. 

Trik s mincí


Abychom měli jistotu, že jedzíme bezpečně a naše pneumatiky jsou v pořádku, můžeme si hloubku vzorku změřit. Ideální je hloubkoměr, ale pokud ho nemáme po ruce, nevadí, pomohou nám mince. Používá se pětikoruna a dvoueurová mince. Naši pětikorunu využijete pro letní pneumatiky, jednoduše ji otočte tak, aby vyobrazená číslice pět byla vzhůru nohama a zasuňte minci do drážky vzorku. Pokud je vidět jen část číslice, je vše v pořádku, pokud ji vidíte celou, nastal čas na výměnu pneumatik. Pro kontrolu vzorku na zimních gumách použijte minci v hodnotě dvě eura, u které nesmí být vidět stříbrný okraj. Pokud je, vyřešte nové pneumatiky.

Zbytečně riskovat na sjetých gumách se nevyplácí, proto si hlídejte stav vzorku na vašich pneumatikách a když je potřeba, včas je vyměňte.