Od prvního ledna roku 2015 začne pro nová vozidla platit emisní norma Euro 6. My se nyní pokusíme nalézt odpovědi na některé otázky, které s touto novou normou mohou přijít.
Od roku 1993 začaly platit evropské emisní normy Euro 1, které byly obdobou americké emisní normy. Tato norma nařizovala vozidlům nutnost požívání třícestného řízeného katalyzátoru s kyslíkovou lambda sondou. Od té doby došlo k hmatatelnému snížení procenta vypuštěných zplodin vozidly po celé Evropě.

Cílem nové normy Euro 6 je, aby vozidla se vznětovým motorem vypouštěla do ovzduší stejné procento zplodiny jako motory zážehové. Mnoho lidí, plánujících koupi nového vozu má obavy, že se nová norma nepříjemně promítne na ceně vozů. Tato obava je však zbytečná. Vozidlům do 1700 kilogramů totiž jen postačí zásobníkový katalyzátor. Těžší vozy však již budou muset být vybaveny novým typem katalyzátoru s technologii AdBlue.

AdBlue je syntetická močovina, která je při chodu motoru vstřikována do výfukového systému, kde přeměňuje oxidy dusíku na vodní páru a dusík. Tuto kapalinu pak bude nutné pravidelně do nádrže doplňovat, protože pokud kapalina dojde, motor v konečném důsledku ani nenastartujete.

Mnoho lidí má také obavy, zdali po zavedení této nové emisní normy budou moci jezdit se svým starým typem vozidla do zahraničí například do Německa a zejména pak do center měst. Důvodem jsou takzvané emisní zóny, které zde již nějaký ten pátek platí. Tyto obavy jsou na místě, protože řidič, který nebude mít na předním skle zelenou plaketu, možná bude mít s vjezdem do centra problém. Avšak nová norma Euro 6 nebude mít na přidělování plaket žádný vliv, takže pokud máte automobil splňující Euro 4 či Euro 5, pak byste neměly mít problém.

Jiná stránka věci je Praha, kde podobný systém začne platit taktéž od 1. ledna a podle předběžných zpráv by měla být pravidla o dost striktnější.