Každý motorista ví, že jízda na sněhu vyžaduje jinou techniku, než na suchém podkladu. Kdo neměl nikdy příležitost vyzkoušet si se svým autem zimní podmínky, může ho nenadálá sněhová nadílka na silnici překvapit. V hustém provozu to pak může znamenat obrovský malér.
Proto se vyplatí natrénovat si techniku jízdy na sněhu na nějakém uzavřeném úseku, nejlépe na větší ploše, jako například na hřišti nebo parkovišti, ovšem raději pokud zde nejsou zaparkována auta.
Hlavním předpokladem bezpečné jízdy na sněhu je výměna letních pneumatik za zimní. Povinnost zimních pneumatik je dnes již stanovena zákonem na období od 1. listopadu do 31. března. I když dopravní policisté ujišťují, že budou provádět případné kontroly jen, pokud se podmínky natolik zhorší, že vozovky budou pokryty sněhem a ledem, není dobré se na to spoléhat, neboť jde především o naši bezpečnost. Obecně platí, že zimní pneu by se měly nasazovat, když denní venkovní teploty klesnou pod +7° C. Má to své opodstatnění, neboť zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčích směsí, které umožňují lepší přilnavost pneu k povrchu vozovky.
To je vedle zimního dezénu hlavní devizou zimních pneu, na kterých auto lépe drží i na mokru, sněhu či ledu. Pokud byste vjeli na zledovatělou či zasněženou vozovku na letních gumách, máte téměř jistotu, že se vaše auto dostane do smyku. Důležitá je rovněž hloubka dezénu, která je zákonem stanovena na minimálně 4 mm.
Pokud by se vám stala dopravní nehoda a vaše pneumatiky by byly sjeté pod stanovenou hranici, může vám pojišťovna odmítnou pojistné plnění. Pravdou je, že i se zimními pneumatikami se mnohdy smyku nevyhnete. Proto je dobré se držet osvědčených zásad, které doporučují například soutěžní automobiloví jezdci, kteří mají zkušenosti se všemi druhy povrchů.
Pravidla jízdy na sněhu
Volant držíme volně, plynový a brzdový pedál ovládáme plynule. Před zatáčkou zpomalíme, při průjezdu zatáčkou nebrzdíme a volantem točíme velmi jemně. Až po průjezdu zatáčky můžeme zvolna přidávat plyn.
Předvídáme chování ostatních řidičů, sledujeme dění na vozovce daleko před sebou a dodržujeme větší rozestupy než obvykle. Brzdná dráha se na sněhu prodlužuje až třikrát. Pokud musíme náhle zastavit, držíme volant pevně a brzdu sešlápneme plnou silou, ale plynule. Pokud nemáme ABS, brzdíme přerušovaně. Stojí-li před námi kolona aut a musíme na sněhu zastavit, je lepší držet auto rovně. Při snaze se vyhnout překážce zpravidla dojde ke smyku a deformační zóna je při nárazu z boku mnohem menší než při nárazu zepředu.
Udržujeme auto čisté, obzvláště světla přední i koncová. Nezastavujeme pod kopcem a zvýšenou pozornost věnujeme mostům, nadjezdům apod. V zimě s sebou vozíme zimní výbavu, do které patří i sněhové řetězy. Pokud jezdíme na hory, je to nutnost, neboť v hlubokém sněhu a vyjetých kolejích se bez řetězů neobejdeme. Jejich nasazování může být obtížné, proto je dobré si tento úkon natrénovat před jízdou.