Exoskelet v náš může evokovat představy, které spíše patří do sci-fi románů. Ovšem v automobilovém průmyslu se jedná o docela běžnou věc.
Pro větší pohodlí zaměstnanců
Nově má svůj exoskelet také Hyundai jménem Vest EXoskeleton, zkráceně VEX. Speciální zařízení je určeno k tomu účelu, aby snižovalo námahu vyvíjenou na klouby dělníků během montáží prováděných nad hlavou. Celé zařízení je navrženo tak, aby dokázala kopírovat pohyby lidských kloubů, zároveň je nijak nelimituje a dodává celé kostře dostatečnou podporu.
Celé zařízení váží 2,5 kilogramu a je tak oproti konkurenčním zařízením lehčí o 22 až 45%, jak uvádí Hyundai. Celý exoskelet si stačí navléknout jako batoh a zajistit jej opasky na ramenou, hrudi a v pase.
„VEX poskytuje pracovníkům lepší oporu, mobilitu a adaptabilitu kdykoliv pracují v prostředí nad hlavou,“ uvádí DongJin Hyun. vedoucí robotického týmu Hyundai Motor Group. „Pracovníci navíc ocení jak lehce se VEX nosí a jak snadno se s ním pracuje.“
Automobilka již vyzkoušela exoskelet při provozu ve dvou amerických továrnách, kde je zkoušeli dělníci, kteří většinu času tráví s rukama nad hlavou, například při upevňování výfuků, trubic brzdového systému atd.
Systém exoskeletu VEX může být navíc doplněn ještě o dolní část, která se uchycuje v oblasti stehen a pod koleny. Dolní část je vybavena speciálními skládacími nohami, které umožňují dělníkům si při práce sednout a snížit tak zatížení na krk a dolní část těla až o 40 %.
Cenu Hyundai neprozradila, ale měla by být nižší asi o 30 % než u konkurence. Cenu konkurenčních exoskeletů odhaduje značka na 116 tisíc korun. Na vývoji exoskeletu v minulosti pracoval například Ford či Audi.