Jak jistě víte, problémy, ve kterých se momentálně zmítá společnost Volkswagen, automaticky postihly i automobilku Škoda a to poměrně citelně, protože motory EA 189 byly používány i do některých škodováckých vozidel. Momentálně se tento typ vozů již nevyrábí, ale z celkově postižených 1,2 milionů vozů značky Škoda s tímto softwarem, jich u nás jezdí 106 tisíc a jejich majitelé nejspíše budou muset navštívit servis.

Podvodná řídící jednotka

Tyto vozy v sobě totiž mají škodlivý software, který nařizuje řídící jednotce celého vozu podvádět. Podvádí tím způsobem, že je schopna rozpoznat zahájení homologačního měření emisí a v ten moment přepne automobil do ekologického režimu, který způsobí snížení produkovaných emisí.

Technická opatření

To, jakým způsobem bude tento problém řešen, přijel zjistit i ministr dopravy Dan Ťok do vývojového centra společnosti Škoda, kde mu byl předložen návrh na řešení problému. Toto řešení se bude lišit v závislosti na motorové verzi vozidla. Motory o objemu dvou litrů čeká pouze aktualizace softwaru řídící jednotky, díky které se jednotka ukázní a již podvádět nebude. U 1.6 litrové verze se dočkáme, krom aktualizace softwaru, také technického zásahu, který umírní tok vzduchu u čidel v motoru. Technické opatření u motorové verze 1.2 litrů se prozatím vyvíjí.

Povinně či dobrovolně?

Zda-li budou řidiči nuceni povinně navštívit servis, a zda vůbec tato technická opatření budou schválena, pojede ministr vyjednávat do Velké Británie, do emisní autority VCA, která má na starosti povolování provozu vozidel Škoda pro Evropu. Pokud se přeci jen domluví na povinné návštěvě servisu, pak se předpokládá, že majitelé dvoulitrů budou muset na úpravu od konce března příštího roku a zbylé dvě motorové verze tento proces čeká od června a září příštího roku. Nemělo by se však jednat o nic hrozného, protože technický zásah do vozu zabere 2,5 minuty a aktualizace softwaru pouze 7 minut.