Čínská společnost Zhejiang Geely Holding Group přemýšlí o oživení Evropského Lotusu, do kterého by rád investoval 1,5 miliardy eur, tedy asi 43 miliard korun.

Vyšlo to u Volva, vyjde to i u Lotusu?

Geely se zásadním způsobem podílelo na oživení Volva a nyní plánuje něco podobného také s Lotusem. Chce v Británii vybudovat vývojové centrum a nový výrobní závod. Zároveň uvažuje o navýšení svého podílu na 51% společně s partnerem Etika Automotive, která vlastní zbývající akcie.

Geely získala svůj akciový podíl v Lotusu od malajské automobilky Proton Holdin Ioni, kdy rovněž zakoupila necelou polovinu v Protonu. Po akvizici zakladatel firmy Li Šu-Fu uvedl, že prioritou bude to, aby byl Lotus opět ziskový a aby společnost udržela krok s technologickými trendy, elektrifikací a umělou inteligencí. Zároveň by také chtěla společnost začít vyrábět sportovní Lotusy v Číně.

Geely by mělo rádo takový kapitálový potenciál, aby se mohlo zařadit po boku takových společností jako je Toyota nebo Volkswagen. V roce 2010 zakoupilo Volvo za 11 miliard amerických dolarů a poté zahájila rozsáhlou investici do továren a kompletního oživení značky. V únoru pak také zakoupilo 10% podíl akcií Daimleru.

Oživování Lotusu

První fáze oživování slavného Lotusu se bude týkat rozšíření závodů v Hethelu a městnání 200 techniků. Další fáze pak bude ve znamení druhé továrny v Británii a otevření nového konstrukčního a inovačního centra. Geely doufá, že se lotus stane luxusní značkou, která bude moci konkurovat například Porsche či Ferrari.

Proton získal Lotus v roce 1996 za 51 milionů liber. Automobilka se však dostala pod vedením Protonu do problémů spojených s extrémně nízkými prodeji.