Polovina roku je vždy dobrou příležitostí pro první větší hodnocení prodejů. Stejně tak je tomu i v automobilovém průmyslu, kdy je první pololetí náhledem, jak si jednotlivé značky stojí a zda mají se svými prodejními strategiemi úspěch či nikoliv. My máme výsledky takovéhoto shrnutí i pro tuzemský trh.

Přehledy jsou velmi zajímavé a nabízejí nám pohledy na velké nárůsty, ale i na obrovské propadáky. Do tabulek byly zahrnuty veškeré značky, které Svaz dovozců automobilů uvádí. Podíváme se tak na srovnání značek, které si oproti minulému roku polepšily, ale i na ty, které šly razantně dolů.

1

Překvapivě patří první příčky opravdu luxusním automobilům. Na tom prvním se nachází italské Maserati, které si minulý půlrok zaregistrovaly čtyři majitelé. Letos bylo od ledna do června zaregistrováno již 26 automobilů této značky. To znamená nárůst prodejů o 550%. Na druhém místě se ocitnul Britský Rolls-Royce s pěti prodanými kusy, oproti minulému roku s jedním prodaným vozidlem. Na třetí příčce je americký Dodge s nadpolovičním nárůstem prodejů.

Toto jsou všechno automobilky, jejichž prodeje se dají počítat na jednotlivé kusy. Ovšem pomyslnou první příčku mezi masově prodávanými automobily získala s konečným čtvrtým místem rumunská Dacia. Její prodeje stouply o 86,3%. Hlavní zásluhu na tom mají nové generace Loganu a Sandera a samozřejmě také Dusteru. Tyto automobily nebodovaly jen u nás, ale také v celém světě především pak v Evropě.

3

Kdo naopak v Evropě vůbec nebodoval je americké GM, které také ohlásilo stažení z evropského trhu. Svědectví nám o tom může podat propad značky Chverolet, který je na 56,5%. Hůře jsou na tom již jen značky Saab a Lamborghini, jejichž prodeje jsou však opět vyjadřovány pouze v kusech. Obě značky zaznamenaly pouze jedinou registraci.