Že jsme národ lidí tvořivých, není sporu. Stopy po našich nápadech můžeme nalézt napříč celým světem, ať už se jedná o architekturu, umění, nebo třeba průmysl. Ten se u nás vždy těšil velikému zájmu a jinak na tom nebyl ani ten automobilový.

Společnosti, jako Tatra či Laurin a Klement, začaly psát svou historii hluboko v minulém století a i za těchto starých časů vznikaly na rýsovacích prknech inženýrů nejrůznější koncepty a návrhy vozů, které však nikdy nepatřily světlo světa. My se nyní na první dva z nich podíváme a něco bližšího si o nich povíme.

Tatra V510

Tato stařičká Tatrovka z roku 1933 byla a dodnes je považována za prototyp vozu s aerodynamickou karoserií. Tento automobil měl sloužit jako lidový a při jeho navrhování bylo vycházeno z poznatků maďarského aerodynamika Paula Jaraye. Tvary vozu odpovídaly modernímu směru té doby, který je označována jako streamline. Tomuto vozu však předcházel ještě jeden prototyp se samostatnými blatníky. Finální model měl již blatníky zakomponované do karoserie.

Tatra V510

Škoda 935

Tento model měl platit jako odpověď na avantgardní Tatru 77. Předcházelo mu ještě kupé 932 Tudor, které si svou premiéru odbylo na pražském autosalónu v roce 1934. Tato Škoda se snažila striktně dodržovat módu doby, a proto měly být její tvary co nejaerodynamičtější. Tak vznikl vůz, který stavěl na tvaru dvou rozřízlých a na sobě položených kapkách. Díky tomu byl tento koncept velmi futuristický a do konstrukčních dílen přinášel svěží vítr. Vůz působil celkově velmi elegantně a to hlavně díky linii, která se táhla po celém boku vozu. Nepatrným šrámem na takto krásném vzhledu byla snad jen až příliš masivní maska vozu.

Škoda 935

Dalo by se říci, že tyto dva koncepty jsou jakýmsi prvními designovými kameny, které byly vhozen do vod českého automobilového průmyslu. Jednalo se o návrhy vskutku originální a na svou dobu až nadčasové.