Od dubna minulého roku musí být nově vyrobené homologované vozy vybavené systémem eCall, které zajišťuje tísňové volání. A novinka již má několik zachráněných životů.

Příklad z praxe

Důkazem toho je i nehoda, která se odehrála 15. ledna ve 4 hodiny ráno u obce Hořice na Šumavě. Havaroval zde řidič se svým vozem Škoda Kodiaq, přičemž si přivodil nespecifikovaná těžká poranění, načež byl transportován vrtulníkem na traumatologické oddělení do českobudějovické nemocnice.

To, díky čemu se mu dostalo tak rychlé pomoci, byl právě záchranný systém eCall, který přivolal pomoc, a můžeme jen odhadovat, jak by celá věc dopadla, kdyby život řidiče závisel jen na tom, zda by v tuto hodinu projížděl místem některý z řidičů. „Vozidlo, které je vybaveno technologií k přivolání pomoci při dopravní nehodě, vyslalo signál na linku 112 a na základě toho byly k nehodě vyslány všechny složky IZS,“ popsala tisková mluvčí Českokrumlovských policistů Lenka Pokorná.

Jak systém funguje?

Systém je ve všech nově homologovaných vozech od 1. dubna roku 2018 povinností. Ve voze se nachází GNSS jednotka s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Spojení s operátorem je pak možné v případě stisknutí tlačítka SOS, popřípadě v momentě, kdy senzory zaznamenají náraz. Pracovník operačního střediska obdrží veškeré důležité informace jako je poloha, směr jízdy, typ pohonné jednotky a také počet osob ve vozidle.